بررسی آمار سدهای کشور در آخرین ماه سال آبی جاری (شهریور) نشان می‌دهد که تا سوم شهریور میزان پرشدگی سدها با یک درصد کاهش نسبت به هفته قبل از آن به ۵۲ درصد رسیده است.

۵۲ درصد ظرفیت سدهای کشور، پُر آب است/ افزایش خروج آب از سدها

 سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۲ تا پایان شهریور ۱۴۰۳) که در آخرین ماه آن قرار داریم، گرچه دارای بارش مطلوب بوده، اما به گفته عیسی بزرگ‌زاده سخنگوی صنعت آب به دلیل خشکسالی‌های متعدد وضعیت منابع آبی چندان رضایت‌بخش نیست.

بر اساس جدیدترین آمار دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور، از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۲) تا سوم شهریورماه میزان پرشدگی سدهای بزرگ و مهم کشور با یک درصد کاهش به ۵۲ درصد رسیده است.

بر اساس این گزارش، حجم آب موجود در سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا سوم شهریورماه نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته ۱۲ درصد رشد را نشان می‌دهد. در این بازه زمانی ۲۷.۱۴ میلیارد مترمکعب حجم آب موجود در سدهای مهم و بزرگ کشور بوده است؛ درحالی‌که سال گذشته در همین بازه زمانی حجم آب موجود در سدها ۲۴.۳۲ میلیارد مترمکعب بوده است .

وضعیت ورودی سدهای کشور نیز نشان می‌دهد که از ابتدای سال آبی جاری تا سوم شهریور ۴۰.۸۵ میلیارد مترمکعب آب وارد سدهای مهم و بزرگ کشور شده است. سال گذشته در همین بازه زمانی میزان آب ورودی به سدها ۳۸.۳۹ میلیارد مترمکعب بوده است که اختلافی ۶ درصدی با ورودی‌های امسال دارد.

افزایش ۶ درصدی خروجی آب از سدها

در اثر گرمای شدید تابستانی خروجی آب از سدها برای مصارف مختلف با رشد ۶ درصدی نسبت به سال گذشته همراه شد. بر ین اساس از ابتدای سال آبی جاری تا سوم شهریور ۳۵.۷۴ میلیارد مترمکعب آب از سدها خارج شده است. این میزان سال گذشته آبی ۳۳.۶۲ میلیارد مترمکعب بوده که رشد ۶ درصدی خروجی‌ها را نشان می‌دهد.

امروز سخنگوی صنعت آب کشور گفت: در مناطقی از کشور ذخایر سدها نسبت به مدت مشابه سال گذشته و دوره بلندمدت، آب کمتری در اختیار دارد و از مردم درخواست داریم قناعت و مدیریت مصرف را رعایت کنند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.